Itt van az ősz, itt van újra

Megérkezett az ősz. Csalhatatlan jelek utalnak erre, hiszen korábban sötétedik, egyre hidegebbek az éjszakák, és elkezdődött az iskola.

Összegyűjtöttük a Békés Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője segítségével, hogy milyen közlekedési helyzetekre készüljenek a volán mögött ülők. Autós szakembereket pedig arról kérdeztünk, hogyan készítsük fel a járművünket az őszi közlekedésre.
Az ősz beálltával kedvezőtlenebbé válnak az út-, az időjárási és a látási viszonyok, melyekkel minden közlekedőnek tisztában kell lennie. Fontos, hogy a járművezetők mindig az időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelően vezessék gépjárműveiket, próbáljanak meg fokozatosan alkalmazkodni a megváltozott látási és útviszonyokhoz, tekintettel az esetleges ködös, esős időjárásra.

Forrás: ADAC

Nagyobb követési távolság tartásával megelőzhetőek az erre az időszakra leginkább jellemző ráfutásos balesetek. Az őszi időszakban még fokozottabb figyelemmel kell közlekedni a „zebrák”, iskolák, buszmegállók környékén, a figyelmetlenül úttestre lépő gyalogosok miatt.
Az úttestre lehullott falevelek jelentős közlekedésbiztonsági kockázatot jelenthetnek több okból is. A nedves falevelek következtében az úttest olyan csúszóssá válik, mintha jeges lenne. A veszély másik oldala, hogy a falevelek eltakarhatják a közúti jelzéseket és elfedhetik az úthibákat, köztük a mély kátyúkat is.

A hajnali fagyok szintén komoly veszélyt jelentenek, hiszen jeges foltok alakulhatnak ki az utakon, veszélybe sodorva az óvatlan sofőröket. Érdemes figyelmet fordítani a tapadási viszonyok váratlan megváltozására, különösen a hidakon, felüljárókon, árnyékos területeken, vagy éppen erdős útszakaszokon.
A sofőrön kívül az autót is fel kell készíteni a megváltozott időjárásra, így érdeklődtünk a Körös Autócentrum szervizénél, mit javasolnak a közlekedőknek az autójuk őszi felkészítésével kapcsolatban. Fontosnak tartják az autó fényszórói működésének és a gumiabroncsok kopottságának ellenőrzését, az esetlegesen hibás izzók cseréjét. Az ablaktörlő lapátok épségének és a szélvédőmosó működésének ellenőrzését, valamint az ablakmosó és hűtőfolyadék szintjét és fagyállóságát.

Az őszi időjárás az autók fényezését és a kárpitot sem kíméli. Mit tehetünk az autó fényezésének megóvása érdekében? – kérdeztük a békéscsabai Tornado autómosó szakembereit. A fényezés megóvása érdekében egy speciális viaszréteg felvitelét javasolják, amitől az eső lepereg a felületről, és a sár is nehezebben tapad meg rajta. Sok autón már műanyag a fényszórók burkolata, ami idővel megkopik, és lemattul, amik miatt a fényszórók már gyengébben világítanak. Ezért a jobb látás érdekében a műanyag fényszórók polírozását is javasolják, hogy a fény ereje és iránya ne csökkenjen.

 

Forrás: www.automotor.hu

Rengeteg a hamis fékalkatrész!

Súlyos és életveszélyes kockázatokat jelentenek az ellenőrizetlen forrásból származó fékalkatrészek, mivel sok esetben silány minőségű termékekről van szó, hívja fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT). A többnyire online kereskedelmi csatornákon keresztül forgalomba kerülő termékek a baleseti kockázatokon és környezetvédelmi veszélyeken túl komoly anyagi károkat is okoznak az autótulajdonosoknak, valamint a legális piaci szereplőknek.

Iparági becslések szerint a teljes pótalkatrészpiacon kínált termékek valamivel több, mint 40 százaléka számít kockázatosnak, mivel ellenőrizetlen forrásból származik – függetlenül attól, hogy az adott cikkek újonnan, vagy használtan értékesítik. A pótalkatrészpiacnak a 10-15 százalékát teszik ki a különböző fékalkatrészek – ezen belül is leginkább a féktárcsák, fékdobok, fékbetétek. Az éves szinten eladott 300-350 ezer fékalkatrész 5-7 milliárd forintos forgalmat jelent és döntő részben nem regisztrált szereplőkön keresztül zajlik.

Emellett az ellenőrizetlen forrásból származó fékalkatrészek egy része a vásárló számára az eredeti gyártó által használt csomagoláshoz hasonlóban jelenik meg, nem a valódi terméket tartalmazza, minőségileg is jóval gyengébb, ezért hamisítványnak tekinthető.

„A nem megfelelő minőségű fékalkatrészek jelentős fékhatás csökkenést, így féktávolság-növekedést okoznak éppen azokban a szituációkban, amikor vészfékezéssel megelőzhető lenne egy baleset. A fékalkatrészek élettartama ugyancsak fontos szempont, mivel ha a fékbetét mellett a féktárcsa is elkopik, az már jóval komolyabb költséget jelent, pedig megfelelő minőségű alkatrésszel sok esetben elkerülhető lenne az idő előtti elhasználódás” – hívta fel a jelenségre a figyelmet Gablini Gábor, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület vezetőségi tagja és a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke. Hozzátette: a fékbetétek kopása nagymértékű porszennyezéssel is jár, ezért a kelleténél puhább vagy keményebb fékbetét indokolatlan anyagi és környezeti károkat okoz.”

A gépkocsikkal kapcsolatos javítások 15-20 százaléka egyébként kifejezetten a fékberendezés valamely elemét, legtöbbször a forgó-kopó fék-alkatrészeket (fékbetét és féktárcsa együttesét, a dobfékek alkatrészeit, a gumi és fém fékcsöveket, munkahengereket és azok gumi elemeit, valamint az elektronikus alkatrészegységeket) érintik.